lördag 24 november 2012

STEAMPUNKVIMPEL OCH "FOAMNING" AV STANSMALLAR

Jag har använt mig av stansmallar från Spellbinders för att göra vimpeln (vanliga trianglar (nested pennants s5-028) och triangel med spetskant (nested lacey pennants s5-029)). Därtill har jag nyttjat den fina kugghjulsstansmallen (Sprigthly sprockets s5-048) från Spellbinders (ett av flera i samma set).
 
 
Jag var på Magnolia i Borås häromdagen och frestades att köpa ett alfabet, som försäljaren menade på kunde användas i alla stansmaskiner. Jag borde ha vetat bättre, läst på mer, men jag ville gärna tro på hennes ord, för att fonten var så fin :-).
 
 
Väl hemma, insåg jag att Spellbinders avrådde från användning av dessa stansmallar i andra maskiner än just Prestomaskinen. Jag hade ingen som helst lust att köpa mig en ny maskin, och hur jag än sökte, fann jag ingen som vågat sig på att stansa ut med dessa "felaktiga" stansmallar i t ex en Big Shot eller Cuttlebug.
Jag klurade i en dag eller två. Stansmallarna kostade ca 350 kr och i jämförelse med bensin- och bilkostnader för en tur- och returresa till Borås från Göteborg, insåg jag snabbt att det kanske skulle kosta mer än det smakade... Så jag valde att chansa... Jag satte på restbitar av tunn självhäftande skumgummi på bokstäverna.
 
Jag hade behållt restbitarna från de stansmallar jag köpt från Quickutz, då det ibland följt med någon extra bit :-). Det är väl tur att man är en samlare :-).  
 
För att inte riskera något med eBosserplattorna, valde jag att veva fram dem i min Big Shot, som jag ju hade en söndrig platta jag kunde öva med :-). Jag är glad över att jag vågade, för det gick alldeles utmärkt att stansa med hjälp av skumgummit. Så då har jag ju löst problemet med just prestostansmallar och Big Shot-maskinen :-).
Så här ser de bokstäver jag "foamat" ut.
 
 
Och det ena gav det andra... För nu när jag stansat ut ett och annat kugghjul :-), har jag märkt hur svårt det kan vara att få loss vissa motiv från sina metallformer. Jag beslutade mig för att göra samma sak med kugghjulsstansmallarna från Spellbinders, d v s "foama" dem.
 
 
Här kommer bannern, vimpel för vimpel...
Jag valde att fokusera på den industriella revolutionen, för det är ju ändå det som är grunden för STEAMPUNK. Jag letade efter ord som hade med denna tid att göra... Och det fanns en hel del uppfinningar att välja bland :-).
 
Givetvis har steampunk en annan inriktning, som bygger på en framtidsvision utan de tekniska framgångar vi kan njuta av dig. Istället baseras just steampunk på uppfinningar av olika de slag, men med många mekaniska inslag :-).
 
Jag stansade ut den raka vimpeln med maskinen och klippte sedan bort en liten bit på kanten, så att jag skulle få en bättre inramning med det svarta papperet. Annars hade jag bara haft "spetskanten" synlig. Det var inte särskilt svårt att klippa, då det bara handlade om raka linjer :-).
Symaskinsstämpeln kommer från Marianne Design.
Andra s-ord kan vara; Spinning Jenny, steam, steel making, submarine.
 
 
Jag stansade ut telefonen med hjälp av Sizzix/Tim Holtz lilla movers & shapers-stansmall. Jag har dragit på med lite inka gold för att öka djupet i figuren...
Andra t-ord kan vara: telegraf, T-Ford, type writer.
 
 
Jag hittade en liten glödlampa från Tim Holtz kollektion. Den passade ju alldeles utmärkt till bokstaven E, som ju står för elektricitet.
 
 
Jag hade ju några bilstämplar (bl a Mini Muse) jag kunde valt mellan, men jag valde att stansa ut en liten bil med hjälp av Tim Holtz/Sizzix movers & shapers-stansmall.
Ett annat a-ord kan airplane vara.
 
 
När det kom till bokstaven M, fanns det mycket på just maskiner, motorer, moving pictures, metaldetektor m m jag kunde valt mellan. Men jag valde det enkla... Mekaniseringen... Och det får kugghjulen illustrera :-).
Kugghjulen kommer från Spellbinders finfina Sprightly Sprockets-stansmalls-set). Jag har målat med distress stain (metallicfärg) och inka gold-skimmerpasta.
 
 
P-bokstaven får stå för propeller... jag hade ingen lämplig stämpel med bara en propeller, så det fick bli ett flygplan :-). Den här stämpeln kommer från ett underbart resetemaset från Technique Tuesday.
Andra p-ord kan vara: power loom, photography, phonograph.
 
 
U-bokstaven var lite svår... Men till slut löste jag det med begreppet urbanisering.
Och som tur var, hade jag en stämpel över en stad :-). Stämpeln ingår i ett clear stamp-set från Tim Holtz. Det är tyvärr inte särskilt lätt att få tag i detta set. 
Givetvis ingår själva rubriksordet uppfinningar under u-kategorin :-).
 
 
När det kom till att hitta ord på bokstaven N - gick jag bet. Jag fick be väninnan Ulrika om hjälp. Hon, som har en slöjdlärare till mor, kom givetvis att tänka på nålen :-).
I det här fallet har jag använt mig av en säkerhetsnål.
 
 
När det kom till bokstaven k, var jag glad över att få använda en fin kamerastämpel från Crafty Secrets. Filmremsan bakom kameran har jag stämplat med svart Staz-on-dyna på en bit plast. Jag tror att just den filmremsestämpeln kommer från Technique Tuesday.
 

1 kommentarer:

TinaB sa...

Så läckert! Du är så bra på att hitta på en massa fina grejer :-)

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).