lördag 15 januari 2011

Tack till anonym kommenterare...

ANONYM...
Tack för din fina kommentar om hur du kämpar med vikten. Jag hittade inte någon länk till någon blogg, så jag tänkte tacka för ditt stöd här istället :-).

ALLA...
Jag måste bara säga att det känns helt underbart med all respons. På något sätt blir jag bekräftad i att veta att det finns många fler än jag som kämpar och försöker få ihop det i tanke och handling.

ALLMÄNT BABBEL...
Jag har läst ut boken om låg-kolhydrats- och hög-fettsboken, och kanske fattat ett och annat.
Bland annat är det viktigt att äta mer av rätt slags fetter än kolhydrater (socker, bröd, rotsaker m m). Så länge man äter mer fett än "socker", är man på rätt väg.

(En liten parentes... Mycket av LCHF-forskningen görs i Finland... Hyvä Suomi - undrar om det beror på att man äter mycket mjölkprodukter, är väldigt bra på att tillverka laktos- och glutenfri mat m m???.. Och nu hittade jag även en LCHF-kryssning med Silja Line :-)...)

Men. Jag känner mig fortfarande lite tveksam till denna teori, men blir samtidigt lite inspirerad av att läsa doktor Annika Dahlqvists tankar och egna erfarenheter kring denna och andra kostalternativ.
För hennes del innebär det att livet fått en annan vändning, med frånvaro av smärta och värk, bättre sömnrutiner, frånvaro av flatulens, viktnedgång m m.

Hon är kritisk till hur man i "samhället" (t ex Livsmedelsverket) tar - eller inte tar - emot denna nya teori, och hävdar att bl a läkemedelsföretagen är med och påverkar vilka kostråd som skall gälla i Sverige. Jag för min del blir rädd när jag läser om att ju fler diabetiker som får "fel råd", enligt Annika, måste kompensera med läkemedel för att råda bot på diabetes. Mer läkemedel måste dessutom skrivas ut för att behandla biverkningarna av dessa läkemedel. Det känns som om det hela kan bli en ond cirkel som bara kan sluta med att man äter mer och mer medicin och inte blir av med problemen.

Annikas teori verkar gå ut på att man som diabetiker och eller överviktig skall ändra kostvanorna till LCHF - och på så sätt slippa många av de problem diabetikerna idag lider av. Problemet är bara att hon inte får hundra procent gehör bland de som bestämmer.

Tills jag känner mig färdig i tanken, tänker jag ta vara på de tips och råd receptavdelningen ger, med att t ex byta ut potatismos mot blomkålsmos. Det känns också tryggt att veta att man kan äta ägg varje dag - helt enkelt för att ett eller två ägg om dagen, tillsammans med något c-vitaminrikt - är den bästa multivitamin-"tabletten".

Men jag skall inte sticka under stol med att jag fortfarande känner mig konfunderad över hur jag skall tänka...
Skall jag tänka att sunt förnuft leder mig i rätt riktning, och att jag då kan fortsätta äta enligt kostcirkeln eller matpyramiden (havregrynsgröt, grönsakssoppa, rågbröd samt mycket frukt och grönt - men med minskad mängd fett), eller skall jag anamma GI- eller LCHF-tänket. Enligt Annika, har många av de som följt en kostcirkel- eller matpyramid-dieterna ständiga hungersskänslor - tack vare "sockret" de får i sig (detta innebär ju att man helst skall undvika frukt - tack vare allt socker och fruktos de innehåller). Ett högt sockerintag verkar hålla hungerkänslorna aktiva. Dessutom verkar syran i vissa frukter vara dålig för tänderna... Ett annat argument för att inte äta så mycket frukt är all giftbesprutning de utsatts för...

Men om jag återigen tänker på LCHF... Hur blir det med ett högt intag av fett...? Kloggas inte artärerna av fettet, eller är det kanske som som att rätt slags fett processas och kommer ut ur kroppen? Det är något jag måste ta reda på.

Frågan är väl också om jag skall fortsätta vara källkritisk till det jag läser eller om jag skall sluta protestera och istället anamma den nya kostmetoden.

Det skall bli spännande att läsa ut bok nummer två om LCHF. Därefter kommer jag nog att plöja igenom någon GI-bok.

En annan författare, vars tänk jag gillar, är Sanna Ehdin. Jag har några böcker här hemma, och kanske är det dags att läsa dem igen.

Fortsättning följer, men nu är det dags att läsa senaste numret av Magnolia Ink Magazine.

4 kommentarer:

snojbi sa...

Intressant att följa dej
Själv hade jag ofta onda magknip efter att jag har följt LCHF har jag inte haft något magknip alls.
Så för min egen del fortsätter jag att följa den dieten.
Du kommer hitta något som passar dej .
Kram

Snabbscrapparen sa...

Jag tycker att du ska prova LCHF om du känner för det. Jag tror att olika människor svarar olika på olika dieter. Min kollega en smal vältränad tjej med ca 5 kg för mycket provade dieten i 2 månader. Hon var ett vrak som inte orkade något på träningen längre så hon gav upp. Jag mådde bra och gick ner i vikt men orkade inte hålla den. Du kanske orkar! Blomkålsmos är super gott, tycker vi här hemma! Kram.

Kersti sa...

Sari här kommer bloggen:

http://kerstisscrapbookingrainbow.blogspot.com/

Från den anonyma

Annelie sa...

Jag tror i min tur att som jag sagt tidigare, att sunt förnuft och en liten mix av olika metoder som passar dig blir toppen.
Jag har inga problem med vikten sådär direkt, har alltid varit smal. Men så började byxorna bli för små osv! Jag dricker mycket te, STORA koppar alltid med 3 socker bitar. Slutade med det och tog bara 1, snart fick jag ihop byxorna igen : ) Så socker är största boven i dramat...
Åter igen lycka till!!!

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).