måndag 2 juli 2012

VETTIGA KOSTVAL PÅ SCRAPTRÄFFAR

Jag var på Orustscrappen i lördags och lyckades välja bättre alternativ än smågodis och kakor. Jag gjorde mig antingen en smörgås eller åt frukt och drack vatten. Jag var dock ändå gasig under dagen, och det tror jag egentligen beror på att man sitter stilla när man pysslar.
Maten som serverades var lika enastående som vanligt... Till lunch fick vi en buffé med kallskuret kött och massor av frukt och andra läckerheter. Middagen bjöd på pizza och kebabrulle, om man så önskade.

...

Imorse var jag lite deppig. Det är mycket att ta ställning till, som på något sätt påverkar mitt liv och mitt humör. Därför var det skönt att ha vänner att ventilera hos. Jag vet inte om jag blev klokare på problemen, men jag fick i alla fall pysa ut ångesten. Att vågen dessutom visade 99 kg, fastän jag inte ätit sötsaker utav något slag, gjorde att jag blev extra tung.
Jag fastnade ett tag i soffan och hade nästan svårt för att åka vidare till pysseldagen hos Agneta. Jag reste mig till slut och möttes av ett ösregn när jag skulle ut. Jag som aldrig har paraply med mig fick vänja mig vid tanken på att bli blöt.

När det blev dags att äta lunch, gick vi fyra tjejer till pizzerian SERA och tog var sin sallad :-).

Till fikat hade vi beställt fruktsallad, som Ulrika så fint knåpade ihop... Vi åt med var sin gaffel och kände oss lite lyxiga. .

Så här gott kan det se ut:



Tjejen i randig tröja heter Maria och hon har företaget Minters kost och hälsa. Hon lär ut hur man kan omprioritera sin tid till att hinna laga mat från grunden, så att barnen och de vuxna äter bra mat. Hon säger att när andra tittar på t ex Let's dance, så gör hon hemmagjorda köttbullar :-).

Maria lär ut enligt ISO-dieten, som i sig har en sund inställning till maten, tycker jag. Man får äta av allt, men i måttliga mängder. Beroende på vad man är ute efter med en kostförändring, finns det givetvis olika program att följa.
För mig känns detta som ett bra alternativ, som man lätt kan modifiera till att gälla även efter en viktminskningsperiod :-). Det är bra att ta till sig både frukost- och mellanmålsvanorna.



Till middagen beställde vi thaimat från Ton Cha Bub och åt ungefär hälften, då det är så mycket mat att det räcker till nästa dag. Och då kan man ju inte säga att 70 kr är dyrt för två portioner :-).

Tack för en underbar dag, tjejer :-).

1 kommentarer:

BellaMio sa...

Låter som du fick en toppendag hos dina vänner!! Vilken tur att du orkade upp ur soffan :)

Kraaaam!

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).