tisdag 3 juli 2012

STENCILER OCH SCHABLONER TILLSAMMANS MED ZENTANGLE OCH ZENDOODLE



Snacka om att jag är stenciltokig (schablon-, mask- och mall-tokig går också bra...)...

Kolla in utbudet hos Crafter's Workshop...

2011





Här har en tjej en snabb genomgång över hur man kan jobba med dem...


Sen hittade jag något som kallas för Zentangle...
Du kan alltså använda en stencil-mönster för att skapa andra mönster... Om du t ex har en fisk eller något motiv som ett löv eller så, så kan du rita av konturerna och seda börja doodla (kludda) eller göra mönster efter behag i motivet.
Om du känner dig stressad av att befinna dig mitt i livet, kan detta vara något som får dig att slappna av, då du koncentrerar dig på att göra cirklar och enformiga mönster...
Zen-ordet tror jag kommer från buddismen... Jag är inte säker...
Tangling är nog begreppet du skall lägga på minnet.

Fördelen med detta är att du faktiskt kan få användning för alla dina pennor som du säkerligen köpt på dig utan att använda dem :-).



Här hittade jag lite inspiration till zentangle, monotangle o s v. Woollyi heter bloggen, och bloggerskan skriver på svenska.

Zentangling har sedan spridit sig till t ex quilting, d v s skapande med tyger - lapptäcken m m...


Här ser du hur någon snabbt fyller i en stjärna...


Här kommer något som kallas för Zendoodle... 






Om du blev intresserad, tycker jag att du skall kolla in utbudet av både pennor (sakura, copic, zig m fl), stenciler (crafter's workshop och dylusions) och mycket mer hos Scrap & Hobby :-).
Jag har i alla fall fått blodad tand för att börja doodla på allvar!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).