torsdag 5 juli 2012

ETT S K SCENALSTER

Jag var i kugghjulstagen på en träff som Milo och Anna från Vilda Stamps anordnade i början av maj månad 2012... Jag kom också på att det var kul att leka med Tim Holtz stainflaskor för att göra splattar... Och vips så tänkte jag till och bad Ulrika från Vilda Stamps göra några splattstämplar. Hon överraskade mig genom att göra dem snabbt klara... Det är allt bra kul med snabb respons :-). Och sen överraskade tjejerna mig genom att göra ännu fler stämplar... :-)... Kugghjul, gräs m m och en studentstämpel.
Detta manade mig till aktion... för jag ville så gärna göra ngåot alster till vår invigning på "nya" Scrap & Hobby :-).

...

Jag valde att härma den Nya Zeeländska kvinnans embossing- och stämplingsteknik med bara Vilda-stämplar. Och det är inte så bara... En himla massa vilda-stämplar fick jag användning för :-).

Här är först en helhetsbild på projektet, och sen lägger jag upp en massa steg för steg-bilder som visar vad jag gjort...




Jag började med att stämpla splattstämplarna med klisterdyna och hällde sedan på vitt embossingpulver och värmde det så att de skulle se ut som moln.



Därefter gjorde jag likadant med några grässtrån, men den här gången använde jag genomskinligt embossingpulver.


Jag färgade in kanterna på papperet och stämplade med fler splattar... Lustigt nog, blev spun sugar-dynan från Tim Holtz VÄLDIGT framträdande här... Annars tycker jag att den är extremt ljus och "mesig".


Här har jag jobbat in lite gult och grönt...


Och lite mer grönt ... Weathered wood i himlen...


Lite grässtrån m m...


Lite orange knoppväxter...


Och så röda knoppväxter...


Och bruna...


Här testade jag med en blå stämpeldyna... Inte så bra kanske...


Och sen fortsatte jag med grönt...


Och mera brunt...


Här jobbade jag in kanterna med ett distresshandtag, och vips så hade färgen försvunnit från embossingytan... Embossingpulvret fungerar ju som en s k resist - d v s den tar inte emot färg... Jag har dock hört att archival ink skall stanna därpå... Men det är klart... Man kanske inte skall gnugga bort det emellanåt...
Kanske funkar det bättre med staz-on-dynorna ... :-)


Så det är bara till att fortsätta stämpla...


Och stämpla... Här vävde jag också in de fina swirlstämplarna från Vilda Stamps.


Här stämplade jag kvistar i svart... När man gör det, får man tänka på att allt annat "hamnar" i bakgrunden... Den svarta färgen är ju starkast av dem alla, varför den täcker allt...


Så då var det ju bara till att stämpla med andra färger för att tona ned det svarta...


Här minns jag inte vad jag gjort... :-)


Inte här heller...


Och vips så kom några fjärilar fram... :-). Jag klippte sönder några textstämplar som hade små fjärilar ... Jag hittade närmligen inget annat som skulle passa till just detta alster... Jag tänkte ett tag på igelkotten eller kanske någon kyckling, men det kändes inte helt hundra... :-).


Jag stämplade med swirlstämplarna även runt kanterna... De är inte så tydliga, men det var meningen att det skulle bli så!!!


Och här har jag stämplat med en textstämpel för att få ett budskap till "tavlan".



Här är alstret i sin helhet, som det ser ut nu... Kanske sätter jag den på en bit wellpapp eller något liknande... Den här är ca 14*19 cm stor...



Här har du en närbild av vänster hörn.


Och höger hörn...


Och överdelen...
Dream as if you could live forever... Live as if you only have today.


Här är hela bilden igen, bara för att jag är så himla glad när jag får lodräta bilder faktiskt att stå i lodrät position :-).


ARTIKLAR SOM JAG ANVÄNT:
Heat it embossing tool
vitt embossingpulver
genomskinligt embossingpulver
klisterdyna
akrylklossar
Splattstämplar
Växtstämplar
Swirlstämpel
Swirlstämpel
v345 - Dream as if  you could live...-stämpel
Fjärilsstämplar
Archival inkdynor: Pale Ochre, Coffee, Sepia, Russet, Jet Black, Crimson, Olive,

2 kommentarer:

Valentina sa...

this is pure art!
love it !
Valentina

Emelie sa...

Riktigt snyggt!

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).