onsdag 4 juli 2012

ELEKTRISKA SKÄRAPPARATER

Helt plötsligt är jag inne på att köpa en elektrisk skärmaskin... Men vilken skall jag välja?
  • Silhouette Cameo (fri) (270 dollar)
  • Sizzix Eclips (patronbunden) - (500 dollar)
  • Boss Kut Gazelle (gravera, embossa och genomborra hål, rita) (419 dollar) (kan vara ett alternativ till Black Cat Cougar)
  • Black Cat Cougar (749 dollar)
  • Cricut Expression - patronbunden (300 dollar)
  • Making Memories Slice (liten apparat) (100 dollar)

????

Skall man tänka ekonomiskt och tänka att man inte vill vara bunden till patroner - så går ju Sizzix (och timpans) patronmaskin Sizzix eClips och Cricut Expression bort, även om den förra har det fräcka alternativet att köpa patroner som matchar Tim Holtz intrikata stämplar, som man kan få utskurna i ett nafs.

Om man vill ha en skärmaskin som tar en del olika material (tyg, vinyl, papper), och som dessutom inte är bunden till specifika patroner, så kan ju Silhouettes Cameo vara ett alternativ...

Men så fick jag syn på något som heter Black Cat Cougar (tung och dyr som bara den (749 dollar))..., som tydligen är en rejäl, nästan industriliknande maskin, som är byggd för att hålla år efter år samt klara av en hel del funktioner. Därtill slipper man uppdatera den om och om igen, vilket breddade mitt synsätt på vilken maskin man skall köpa, då denna även kan embossa och skära ut i metall, papper, gummi, läder, skumgummi m m...

Jag vill ju egentligen ha en maskin som kan skära igenom chipboard, papper och kartong och plast förutom en massa andra roliga egenskaper... (Det var nämligen Joakim på Scrap & Hobby som fick mig in på den tankebanan... att kunna skriva ut sina egna stenciler/schabloner/mallar/templates...).

Nu är det dags för operation "tänka, tänka" :-). Bara frakten på Cougarmaskinen lär gå på flera tusen... :-(. Och sen vill jag säkert ha massor av extraknivar hemma... Och kanske några skärmattor... Moms på det (givetvis, det hör ju till)... Och var finner man en sån???
Hjäälp... :-)!

Här har du en länk till en sida som recenserar de olika maskinerna (för år 2012), på engelska...

black cat cougar

Boss Kut Gazelle

Silhouette Cameo

3 kommentarer:

Susanne sa...

TACK.... jag har läääänge funderat på en sådan maskin men känt att det är en djungel av dem.... Nu har du rett upp lite om maskinerna, jag har varit inne på Sizzix, eclips( beror antagligen på Timpan)men den känns dyr, samt svårhanterlig för mig som har tummen mitt i handen när det gäller sådant här. Det ska bli spännande att se vilken du väljer och om du blir nöjd :) Tack för tipsen och länkarna!!! Önskar dig en skön sommar.
Kramizar Susanne

Oliver sa...

Hej sari!
Här kommer jag med förhoppningsvis lite hjälp ;)
sizzix eclips maskinen kan man köp+a flera olika programvaror till så att den inte blir så mycket patronbunden ;) som SCAL eller ecal: http://www.sizzix.com/ecal
Förlåt om det gjorde det ännu svårare ;/
sen kan du ju också kolla på ebay.co.uk för att få frakten lite billigare ;)

Hoppas dcetta hjälper ;)

/Oliver

Annika kort & gott sa...

Det är verkligen en hel djungel med alla dessa apparater och inte helt lätt att jämföra. Lycka till med jakten på den "perfekta" maskinen för dig, lova att uppdatera oss när du bestämt dig.
kram Annika

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).