lördag 21 maj 2011

Distressat provdockealster

Det här är alstret från min distresskurs i onsdags hos Scrap & Hobby. Jag har låtit mig inspireras av Rach0113 på YouTube. Tack Rachel!

Bakgrunden är färglagd med DISTRESS STAIN - Fired Brick. Därefter har jag smutsat ned den med Black Soot och Fired Brick distressdynor.


Jag har använt Tim Holtz långa stansmall TATTERED BANNERS, för att sedan stämpla med en sifferstämpel från stämpelsetet STUFF TO SAY och därefter smutsa ned kanterna med olika distressfärger
Krackeleringsfärg är ju ett måste på varje Distress-alster-kurs, så även på denna. Här har jag använt mig av Black soot.

Jag gillar kugghjul, helt enkelt för att det ger ett industriellt intryck. Jag gillar också fenomenet STEAMPUNK, och skulle verkligen vilja göra mera med det temat! 
Här har jag stansat ut kugghjulen (GADGET GEARS) i 300 g akvarellpapper, och sedan målat dem med guldfärgad krackeleringsfärg (Tarnished Brass). Färgen behöver ca 30 minuter för att torka. 

Därefter har jag smetat över kugghjulen med Black Soot distressdyna och låtit sitta på ett tag, för att sedan torka bort överflödet med hushållspapper. 
Om du vill ha tydligare effekt, kan du färglägga botten med Black soot först - för att låta skymta mellan sprickorna. 

För att pigga till kugghjulet nedan, har jag stämplat upp en klocka från Tim Holtz stämpelset CURIOSITIES 

(Du hittar klockstämplar även i följande stämpelset från Timpan:
(GOING SOMEWHERE (en mindre klocka - samma som den första), 
PURELY RANDOM - med romerska siffror, 
MINI CLASSICS - hans underbara klocka... 
och denna underbara klocka i större format finns i setet SOULFUL JOURNEY

... och därefter monterat på en SPROCKET GEAR och en klockvisare (GAME SPINNER) med en lite längre brad (fastener (följer med i Game Spinner-paketet))
Men tänk på det - att om du inte anser dig ha råd att använda metall-klockorna - så kan man ju alltid stämpla upp egna klockor och pimpa till dem med metalldekorationer. 

Om bara tiden skulle tillåta, skulle jag gärna ha låtit deltagarna sätta på CRACKLE ACCENTS på klockan, för det hade gett ett helt underbart, sprucket utseende. Men eftersom det tar ca tre timmar att torka, så känns tiden lite knapp.



För att lyfta fram att livet leker - LIFE IS GOOD - fastän - eller tack vare - att man bli äldre, så har jag stämplat upp en fras från ett stämpelset från 7Gypsies LILLE-stämpelset.... Jag har sedan klippt isär uttrycket och monterat det på tavlan med häftkuddar.
I höger hörn ser du också en metallknopp (HITCH FASTENER), två stycken gem och en Sprocket gear.



Min tanke med detta alster är att man kan ge den till en som t ex fyller år... i detta fall 30! Tim Holtz har fräcka spelknappsdekorationer (GAME PIECES) med siffror på. Det finns 99 stycken i förpackningen, så de bör ju räcka ett tag :-).

Här ser du själva provdockan (från stansmallen SEWING ROOM). Jag har stämplat bakgrundspapperet med stämplar från Timpans ADVERTS-stämpelset. Men först har jag färglagt bakgrunden men Antique Linen Distress stain. 

Stainflaskorna är mina absoluta favoriter när det gäller att färglägga stora ytor snabbt. Och skytt som jag är, har jag ju alltid bråttom!

Ett par utstansade vingar pryder provdockan. Vingarna hittar du i tjockstansen HEART WINGS - ett av mina favoritstansar - helt enkelt för att du får 2 olika hjärtan, vingar och en liten krona i samma stansmall. De passar ju utmärkt till flera typer av alster.

Provdockan har en korsett eller en body på sig, som jag färglagt med distressfärger. Jag har satt på lite spets för att förstärka underklädes-känslan på provdockan. 5 stycken brads (påsnitar, jungfruben) sitter i en linje mitt på korsetten. 
Provdockans pinndel har jag embossat med Tim Holtz Black Soot Distress embossing powder. Det ger en sandpappersliknande känsla. 
Riktigt fräckt, tycker jag!


Och här ser du ytterligare en Hitch fastener... som faktiskt inte bara har en dekorativ funktion, utan....


... även går att öppna upp korsettkortet med...

Jag har stämplat en fras från Timpans stämpelset STUFF TO SAY, och jag tycker att den passar oväntat bra med provdockeformen... Sen har jag stämplat några fjärilar för att göra det hela lite fräckare :-).

Kroppskortet sitter fast med ett par magneter från YouDo. 
Rackarns starka magneter!!!


Här har du en närbild på det guldmålade kugghjulet och andra änden av siffer-bannern. Visst är det fräckt med krackeleringsfärg!!!???


Här ser du några närbilder på bakgrunden och de stämplar som jag använt. 
Texten PARIS, NEW YORK, LONDON kommer från ett stämpelset vid namn PAPILLON (som också har fina fjärilar och malar samt en stor bakgrundsstämpel).
LINJALSTÄMPELN - som du bara skymtar nedtill - kommer från Hero Arts set SEW STYLISH


TEGELVÄGGSSTÄMPELN kommer från ett annat set vid namn BITTY GRUNGE. I detta stämpelset hittar du också splatter- och stjärnstämpeln som jag använt i bakgrunden. 


STÄMPLARNA:

SEW STYLISH - SY - SÅ STILIG - HERO ARTS CL452 - HA SO STYLISH
LILLE 7GYPSIES CLEAR STAMPS STÄMPLAR - 7GYPSIES LILLE
STÄMPLAR - ADVERTS CMS101 - TIM HOLTZ STAMPERS ANONYMOUS - TH ADVERTS
STÄMPLAR - CURIOSITIES CMS104 TIM HOLTZ STAMPERS ANONYMOUS - TH CURIOSITIESSTÄMPLAR - PAPILLON CMS106 - TIM HOLTZ STAMPERS ANONYMOUS - TH PAPILLON FJARILARSTÄMPLAR - STUFF TO SAY CMS110 - TIM HOLTZ STAMPERS ANONYMOUS - TH STUFF TO SAY
STÄMPLAR BITTY GRUNGE CMS089 TIM HOLTZ STAMPERS ANONYMOUS  - th bitty grunge bakg

Och här är några bilder från kursen i onsdags. Jag tror att ni kan se på bilderna hur roligt vi hade :-).























4 kommentarer:

Malin sa...

Wow, vilka skapelser ni gör!!! Jag måste ta mig tid och gå på dina kurser...Du är grym!

Annika kort & gott sa...

WOW, vilka helt otroligt fina alster ni gjort! Tack för inspirationen.
kram Annika

Sandra sa...

Helt fantastiska kreationer!!!
Den här kursen hoppas jag att ni fortsätter med! :)
Då kanske jag kan ta den till hösten! (*hoppas, hoppas*)

Ha en härlig helg!

Gail LaCroix sa...

What a fabulous project! Love it! Thanks for the inspiration.

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).