onsdag 6 februari 2013

FLASKOR TILL HEMMAGJORDA MIST-FÄRGER

Jag tycker om att fixa och trixa och få vissa saker att räcka längre. I ärlighetens namn visste jag nog inte vad jag gav mig in på när jag köpte Tim Holtz distress refill-flaskor till dynorna... Visst, jag förstår tanken att det är käckt att kunna fylla på sin dyna när den torkat, men i ärlighetens namn... Hur ofta gör jag det? Även om jag använder dynorna rätt så ofta, så är det V Ä L D I G T sällan jag behöver fylla på dem!!! Så då är det ju käckt att jag börjat göra egna sprayer utav dem istället :-).

För att få plats med färg - till fler än ett halvt projekt, har jag letat efter lite större flaskor både här och där.

Här ser du att jag hittat olika storlekar på dem så här långt :-).


  • Den till vänster är den lilla mini mister-flaskan. Jag insåg rätt snart att den inte skulle räcka så långt. Sedan fann jag den lite bredare rackaren (med rusty hinge-färg) på Clas Ohlson i ett resekit.
  • Den med gul spray (mustard seed) är Rangers egna s k MISTER-flaska. Den är i en behändig storlek.
  • Den med blå spray (faded jeans) hittar jag på Kicks för 20 kr/st.
  • Den längst ut till höger har jag hittat på loppis. Den är lite högre och smalare än de andra mellanstora... Den kan också vara lite trixig att få med tillsammans med de andra i en käck väska, just på grund av att den är lite för hög. Men eftersom den bara kostade 5 kr, förlåter jag den för dess höga egenskap :-).
I dessa, lite större, flaskor får du plats med färg och vätska så att det räcker ett tag.


Sen kom jag på en annan idé. Det är ju lite bökigt att hitta färgerna i en låda - där allas korkar ser likadana ut. Jag har tidigare provat att spraya med sprayfärgen på en klisteretikett, men märkt att den inte klarar det. Det blir helt enkelt omöjligt att lyfta upp den från plasten! Så jag tänkte vidare. Och kom till slut på att jag åtminstone kunde färglägga några av plupparna med mina distress markers-pennor :-). (Så nu får Ranger och Timpan se till att släppa även resten av säsongsfärgerna som pennor, så att jag kan fullända min park av distressfärger)

Jag stansade ut cirklarna ur klisteretiketterna med en liten stans (5/8"). Om du har stora klisterark, är mitt tips att du lämnar en liten plastkant synlig i stansningshålet, för att underlätta monteringen av pluppen till sprayflaskkorken. Jag hölll på att bli tokig när jag skulle ta bort den första cirkeln, och det inte fanns någon kant att lyfta upp den med!

Och om du är riktigt smart, kanske du hittar helvita små cirkel-klistermärken på Bokia. Det bör underlätta det hela :-).

 
 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).